maandag 18 februari 2013

Reflectie een korte introductie!


Het leven is ook een proces van bewustwording. Het is een ontdekkingsreis naar wie je bent en hoe je zo bent geworden. Om antwoorden te vinden kun je aan reflectie doen. Reflecteren is stilstaan bij jezelf, je gedachten, je gevoelens en herinneringen. Terugkijken naar wat je hebt gedaan en leren wat je motieven zijn van je handelen.



Dit leidt tot zelfkennis en vooral een andere kijk op je zelf
       Wie ben ik
       Wat wil ik
       Wat kan ik!
       Wat doe ik
       Wat ga ik doen
       Waarom doe ik het?
       Waarom doe ik het niet?

Reflecteren is dus achterom kijken en van je eigen geschiedenis zie je beter je toekomst. Je ontdekt sterke kanten en zwakke kanten. Daarmee kun je aan de slag. Stel jezelf open vragen om veel antwoorden te krijgen.
Wat was de situatie?
Wat wilde ik bereiken?
Hoe pakte ik dat aan?
Wat was het resultaat?
Hoe voelde dit?
Wat dacht ik?
Wat heb ik er van geleerd?
Wat zegt dit over mij?
Hoe zou ik dit anders kunnen doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen