woensdag 6 februari 2013

Ik lees een boek in één uur

Het lukt mij om in één uur een boek van 200 pagina's te lezen en van de inhoud een mindmap te maken.

De volgende technieken pas ik toe.

Ik concentreer mij op de inhoud van het boek.
Waarom wil ik dit boek lezen.

Ik heb dus een doel om het te lezen.
Dit bepaalt waarop ik wil letten tijdens het lezen.

Vervolgens lees ik op de achterkant informatie over de auteur.

Dan lees ik niet al te snel de inhoudsopgave. Daar vorm ik mij een beeld van het boek.

Daarna begin ik te lezen.
Mijn ogen lezen woordgroepen in plaats van woord voor woord.
Ik versnel naar hele zinnen en hele alinea's
Mijn vinger helpt mijn ogen te sturen. 
Mijn vinger gaat eerst van links naar rechts om opnieuw te versnellen.
Daarna gaat over mijn vinger over het midden van de pagina alleen verticaal naar beneden. 
Soms lees ik in één keer een pagina.

Wat ik weet sla ik over of versnel nog meer.
Ik verbind wat ik lees aan wat ik al weet.
Ook start ik soms met een totaal nieuw onderwerp. Daaraan koppel ik de inhoud van het te lezen boek.

Om de inhoud beter te begrijpen vat ik samen in een mindmap na een aantal hoofdstukken.

Ik weet wat ik weet, dat noteer ik niet of maar heel kort.

Na één uur is het boek gelezen en wordt het samengevat in een mindmap.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen